034-4608201 contact@rdja.nl

Ondernemingsraad blijf vooral praktisch in deze corona tijd. Hoe dan?

30 maart 2020
Corona en de ondernemingsraad
Praktisch ondernemingsraad corona

Door het coronavirus en de maatregelen worden alle ondernemingen en organisaties diep getroffen. Per sector is dit heel verschillend. Voor de zorg en de publieke sector betekent het vaak extra inzet en doen een beroep op medewerkers om vooral beschikbaar te zijn. Werktijden worden aangepast. Overuren moeten worden gemaakt. Verloven worden ingetrokken.

In andere sectoren zien we het omgekeerde. De zaak ligt letterlijk ‘plat’. Men mag simpelweg niet open of beslissen zelf om dicht te blijven.  Alles ter bescherming tegen het besmettingsgevaar en met het uiteindelijke doel overbelasting te voorkomen van het zorgsysteem. Hierdoor zitten medewerkers thuis en zij beginnen langzaam te accepteren dat het coronavirus er is.

Economische onzekerheid

Ondertussen zien we dat medewerkers zich ook grote zorgen beginnen te maken over de economische onzekerheid na deze coronabestrijding. De overheid zet alles in wat zij op dit moment kan en wat verstandig lijkt. Maatregelen die de gezondheidszorg op peil moeten houden en de economische “schade” tot een minimum moeten proberen te beperken. De gezondheid staat op dit moment voorop, maar we zien de economische crisis op ons afkomen. Eén ding is zeker: het coronavirus treft ons allemaal diep.

Maar wat betekent deze coronacrisis voor de medezeggenschap?

Medezeggenschappers zijn over het algemeen loyale medewerkers die hart voor de zaak hebben en willen opkomen voor de belangen van hun collega’s. Zij beslissen en denken mee over de continuering van de onderneming en de komende tijd zal dit een grote taak worden voor de medezeggenschap.

Impact

Op dit moment merken we dat de impact van het corona virus zichtbaar wordt. Werkgevers maken massaal gebruik van het tijdelijke Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid. Zij vragen offers van de medewerkers inzake het willen opnemen van verlof, vakantiedagen maar ook het draaien van langere diensten (afhankelijk van uit welke sector je komt) en het verrichten van andere werkzaamheden die niet in de functieomschrijving staan.

De WOR kent geen crisisvoorziening

De WOR kent geen crisisvoorziening dus ook niet in deze corona tijd. Maar nood breekt wet, toch. Nou, niet echt! We begrijpen als geen ander dat er snel gehandeld moet worden, maar ook hier is het spreekwoord ‘bezint eer ge begint’ op zijn plaats.

Nu overleven maar straks dan?

De acties mogen nu dan wel gericht zijn op het overleven van de coronacrisis, maar er komt een tijd dat corona niet meer de boventoon voert en dat het weer business as usual wordt. De vraag is: hoe dan? Daar lijkt op dit moment geen eenduidig en simpel antwoord op te zijn.

Voor de een zal dit betekenen dat de zaken ‘gewoon’ weer worden opgepakt, voor de ander betekent het dat de ‘nieuwe’ diensten een blijvend karakter krijgen in de bedrijfsvoering (digitalisering heeft weer een boost gekregen, evenals het thuisbezorgingsconcept), maar helaas zullen er ook bedrijven zijn die de economische gevolgen niet kunnen opvangen zonder afscheid te nemen van medewerkers.

De economische crisis en de taak van de ondernemingsraad

De medezeggenschap zal na de coronacrisis een grote taak krijgen in het beperken van de economische crisis. Daarom leven dezer dagen snelheid en zorgvuldigheid op gespannen voet. Veel medezeggenschappers zijn op dit moment bezig om samen met iedereen deze coronacrisis de baas te zijn en tegelijkertijd voeren zij hun medezeggenschapstaak goed uit.

Tips vanuit het veld

Een rondje langs de velden levert de volgende tips en ervaringen op:

  • Bestuurder en OR hebben wekelijks contact over de laatste stand van zaken.
  • Bestuurders en OR zorgen er samen voor dat de betrokkenheid van de medezeggenschap hoog blijft.
  • OR-en verzamelen de meest gestelde vragen, vangen signalen op en leggen deze voor aan de bestuurder.
  • In veel organisaties zijn er speciale ‘corona-teams’ opgericht, OR-en zorgen dat deze teams hen weten te vinden en de OR het corona-team weet te vinden.
  • Ook zijn er OR-en die een deelname hebben in het coronateam.
  • Bestuurders leggen besluiten voor en faciliteren de OR daar waar mogelijk in de besluitvorming.
  • OR-leden (met name het dagelijks bestuur) hebben dagelijks, maar minimaal eenmaal per week contact over de laatste stand van zaken. Contact vindt voornamelijk digitaal plaats.
  • OR leden worden massaal benaderd door medewerkers met allerlei, voornamelijk arbeidsrechtelijke, vragen (zie orcorona.nl voor de meest gestelde vragen aan de OR)
  • OR en bestuurders spelen geen paniekvoetbal (ook al is er neiging daartoe), nemen de besluiten met elkaar door en stemmen elkaars taak hierin af.

Dit is maar een selectie van praktijkvoorbeelden die wij ophalen bij ons ‘rondje’ langs de velden. Wij hopen dat deze praktijkvoorbeelden u inspireren om te kijken naar uw eigen taak als OR in deze tijd.

Binnenkort geven we een aantal gratis Webinars, meld u zich nu alvast aan om op de hoogte te blijven van onze Webinars.

Webinar

Wilt u nog meer voorbeelden uit de praktijk dan verwijzen wij u graag naar een webinar, welke wij u aanbieden met ingang van 7 april (vier weken lang gratis) waarin we de meeste gestelde vragen en praktijkvoorbeelden. Ook lanceren we de serie webinars: Hoe zit het nu eigenlijk? vanaf 7 april.  Meld u nu vast aan om op de hoogte blijven van de komende webinars (u geeft zich niet op voor een webinar en zit helemaal nergens aan vast. U wordt alleen op de hoogte gehouden van de komende sessie).

www.ORcorona.nl

RdJ Training & Organisatie Advies heeft in samenwerking met Bosch Advocaten de website www.orcorona.nl opgezet. Wij geloven dat niemand het monopoly heeft op de waarheid maar dat er nu behoefte is aan antwoorden. We geloven dat samen in dialoog gaan, kennis en ervaring delen ons samen sterker maakt.

    Voor al uw OR Corona vragen

    Heeft u vragen als ondernemingsraad over de taak van de OR in deze corona crisis dan kunt u ons altijd bereiken. Doordat wij merken dat onze klanten grote behoefte hebben om te sparren zijn wij maandag tot en met vrijdag van 07.30 uur tot 21.00 uur bereikbaar. Wij zijn rechtstreeks te bereiken onder telefoonnummer +31 (0)6 5103 4107. Tussen 08.00 uur tot 17.00 uur zijn we ook gewoon te bereiken op ons kantoornummer +31 (0)34 4608 201

    Op de hoogte blijven?

    Wilt u niets missen? Ontvang als eerste onze artikelen, praktische tip en ontvang handige gratis downloads.

    Rick de Jong

    06 51 034 107

    Auteur van het artikel

    Rick de Jong (1974) is oprichter en eigenaar van RdJ Training & Organisatie Advies. Rick is één van de gespecialiseerde adviseurs en heeft ruim 20 jaar ervaring met het adviseren en trainen van ondernemingsraden. In al die jaren heeft hij honderden ondernemingsraden bijgestaan tijdens advies- en instemmingstrajecten op allerlei terreinen, in vrijwel alle sectoren.

    Gaandeweg groeide bij Rick het besef dat hij wel zijn analyses en aanbevelingen aan een OR kan voorleggen, maar dat het uiteindelijk toch van het team – en de lef van het team – afhangt of hiermee ook invloed kan worden uitgeoefend. Vanuit dit besef heeft Rick de trainingen ingericht, praktisch en meteen toepasbaar voor de specifieke situatie waarin de OR zich bevindt.

    Met RdJ Training & Organisatie Advies wil hij ondernemingsraden voorzien van meer kennis, vaardigheden en lef, zodat zij hun doelstellingen kunnen realiseren..

    Gerelateerde artikelen

    OR: Checklist personele gevolgen reorganisatie corona tijd

    OR: Checklist personele gevolgen reorganisatie corona tijd

    Stel: De OR wordt geconfronteerd met een ingrijpende reorganisatie. Dan kunnen de personele gevolgen groot zijn, en hiermee zult u als ondernemingsraad rekening moeten houden. Hierbij zult u vragen moeten beantwoorden als: “Welke gevaren liggen er op de loer?”, “Waar liggen kansen?” en “Zien we niets over het hoofd?” Onderstaande checklist geeft u een overzicht van mogelijke personele consequenties.

    Lees meer
    Thuiswerken en het ‘nieuwe’ kantoor post-corona

    Thuiswerken en het ‘nieuwe’ kantoor post-corona

    Afgelopen maandag, 7 september 2020, hebben wij een webinar/bijeenkomst gefaciliteerd voor het MNO (Stichting MultiNationale Ondernemingsradenoverleg). Ditmaal ging de bijeenkomst over thuiswerken (post corona) en het ‘nieuwe’ kantoor.  Casus KPN De COR van KPN zette...

    Lees meer
    DE NOW, hoe zit het nou precies

    DE NOW, hoe zit het nou precies

    Afgelopen dinsdag 14 april gaven wij het succesvolle Webinar de NOW? Wat nou! in de corona tijd. Derk heeft op basis van het Webinar een artikel geschreven. Bijgaand het artikel van Derk Domela Nieuwenhuis van Bosch Advocaten over de NOW, een goede uiteenzetting van...

    Lees meer
    X